torsdag 7 april 2016

Class of 2015: Rykarda Parasol - The Color of Destruction


Rykarda Parasol är född i USA men har sina rötter i Sverige och Polen. I Sverige är hon så gott som helt okänd, annat är det i Polen. Hennes konserter där blir slutsålda direkt när biljetterna släpps och hon har nog spelat i varje stad i Polen under de senaste åren. Hennes konserter har till och med sänts på polsk TV vid flertalet tillfällen. Jag vet inte varför hennes mörka rock med drag av mördarballader och fransk 60-talspop inte går hem här eller i hennes hemland USA heller för den delen. Jag blev såld första gången jag hörde Rykarda Parasol 2008 och har sedan dess hela tiden trott att hennes stora genombrott snart ska komma. Det har aldrig hänt och nu har jag gett upp hoppet. Jag tror inte det gör det med den här plattan heller.

 Videon till The Ruin and the Change.

Det är synd för det här tycker jag är hennes starkaste skiva än så länge. Plattan går som på lina mellan genrer och det är vibrerande. spännande och väldigt bra rakt igenom. Ibland låter hon som Nico och ibland låter hon som en kvinnlig Nick Cave. Influenserna är med andra ord väldigt tydliga, men soundet som kommer ut är genuint och eget. The Color of Destructions texter är som vanligt mörka historier. Eld och vatten är återkommande teman i texterna. Att brinna eller att drunkna eller att kanske sätta sitt sjunkande skepp i brand är några av frågorna Rykarda Parasol ställer sig på plattan. Helt klart en av favoritplattorna 2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar