onsdag 8 maj 2013

Tungt break på barnskiva


Barnskivor samlade jag på när jag började gräva efter skivor under början av 90-talet. Mycket är riktigt dåligt, men ofta kan man hitta små samplingar att leka med. Få låtar håller rakt igenom. Igår var jag på loppisen som ligger ett stenkast från där jag bor och hittade lite smått och gott. En del plattor som jag visste att jag varit ute efter och lite chansningar. Den här hamnade någonstans mittemellan. Omslaget kände jag igen och jag visste att någon samplat från den. För de nyfikna så har Beatnuts samplat låten "Me" på ett kort litet mellanspel, i deras version går den under namnet "Be Proud". 

0:52 in i låten så kommer Beatnuts-samplingen


Lät nålen vandra över spåren och hittade ett riktigt guldkorn i låten "So It Doesn't Whistle". Introbreaket lät lika bra på 33 som 45 varv.
(Blogger lät mig tyvärr inte länka klippet med bild)

När låten sedan drar igång är den inte direkt så tilltalande, men breaket kommer tillbaka några varv i låten och gör den lite rolig. Så roligt var dock inte Bob McGraths liv 1971 när inspelningarna till den här skivan gjordes. Enligt de i branschen så fick hans bror, Dan "Bat" McGrath, agera inhoppare i TV-serien Sesame Street för att Bob var för djupt nere i drogerna för att kunna prestera. Dan var tydligen extremt lik Bob så många märkte ingen skillnad. Han blev ren redan året därpå och var då återigen en del av Sesame Street-gänget. Drogmissbruket har satt sina spår, men Bob lever än idag. Han kommer troligtvis alltid vara ihågkommen som en älskvärd karraktär i en av tidernas bästa barnprogram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar