söndag 30 december 2012

Djuriskt vackert från Maria Bohm

Maria Bohm har spelat piano sedan barnsben och efter att ha spelat in hundratals låtar så sökte hon till Music Factory i Skara 2006. Hon var en av två tjejer som kom in. 2008 startade hon sitt egna bolag Bloody Mary Music och i slutet av 2010 släppte hon plattan Bloody Mary. Skivan är in i minsta fiber gjord av kvinnor. Enligt Maria Bohm så är musikvärlden för mansdominerad och vem håller inte med om det?

Det är omöjligt att inte dra paralleller till artister som Tori Amos och Kate Bush när man hör Bohms musik. Det vore dock fel att anklaga henne för att inte vara sin egen. Musiken är oftast mörkare och mer gotisk än både den som kommer från Amos och Bush. 21/12 var det releasefest för hennes nya EP Animalic på Krikelin i Skara. Tyvärr var jag inte där trots att jag befann mig i Skövde vid tidpunkten, med andra ord var jag nästan runt hörnet. Det var först idag som jag hörde en låt från EP:n och den är så bra att jag blir alldeles stum. Hon spelar harpsichord på låten eller cembalo som det heter på svenska, ett av mina absoluta favoritinstrument. Om du liksom jag är ett stort fan av Amos och Bush måste du bara lyssna in låten "Wasps".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar