onsdag 19 december 2012

Sista inlägget om julmusik

Nu ska jag inte trötta ut er med massa julmusik. Det känns som man får sin beskärda del så fort man sticker hakan utanför dörren. Den här låten är dock så bra och stämningsfull att jag inte kan hålla inne med att tipsa om den. Sedan är det inte en jullåt egentligen, det är bara titeln som råkar vara samma som datumet för juldagen. Det är det där med att låten utspelar sig på juldagen som ger den lite extra svärta. Som relativt ung lyssnade jag rätt mycket på Everything but the Girl. Flera av skivorna tycker jag fortfarande är riktigt bra, framför allt skivan Amplified Heart som innehåller låten "25th December". Tracey Thorn är nog den av de två som fått mest uppmärksamhet, men jag gillar Ben Watts röst väldigt mycket. Det är han som skrivit "25th December" och det är också hans röst vi hör. Lyriken är enkel, fylld av vardag och så vackert skör.

"And I see bags of newspaper and a car in the carport, 

and you're a grown up and still unsure, 
and I'm thirty and I don't know nothing no more"

Hela skivan Amplified Heart är perfekt som soundtrack till förlorad, men ej glömd kärlek. För mig är skivan som en filt att krypa under när livet känns som mest hopplöst. Den är tröstande, men aldrig påflugen. Tyvärr finns inte skivan Amplified Heart på Spotify, men den är väl värd att rota fram i närmaste skivbutik. Ben Watt fick under tidigt 90-tal diagnosen Churg-Strauss syndrom, en ovanlig sjukdom som angriper blodkärlen i kroppen. Watt hade tur och överlevde, vilket är ovanligt. Hans kamp mot sjukdomen går att läsa om i hans självbiografiska Patient. En riktigt bra bok. Se där, två tips i ett.



Everything but the Girl - 25th December

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar