måndag 17 december 2012

Julskivornas julskiva

Det var tidigt 90-tal när jag för första gången hörde skivan som förändrade min syn på julmusik. Innan jag hörde den hatade jag nästan all julmusik. Skivan var Phil Spector's Christmas Album från 1963. Det är fortfarande en skiva jag inte klarar mig utan när julen stundar. På skivan får vi ta del av material från Spectors stall. Det är svårt att plocka ut favoriter, det här är en skiva som ska spelas från början till slutet. Det är mycket av allt. Ett musikaliskt julbord skulle man kunna beskriva det som. Jag tycker dock att Darlene Love står ut lite extra på de spår hon förgyller. Första låten, White Christmas, framförs av henne och jag har aldrig hört någon annan toppa den tolkningen. När hon 0:40 in i låten sjunger "sleighbells in the snow" och lägger till en extra snow samtidigt som Spector drar ner reglagen, för att sedan dra på full styrka igen, så får jag alltid ett fånigt leende på läpparna. Det är så enkelt, men så effektfullt.

Phil Spector är ett geni, men det går ofta hand i hand med galenskap. Så också i Spectors fall. Det var känt att han var väldigt egen, svår att arbeta med och väldigt aggressiv. Men det som skulle uppdagas under tidigt 2000-tal kunde nog inte någon ana. Det känns fortfarande väldigt bisarrt när Spector på sista låten på skivan önskar en riktigt god jul. Rösten tillhör mannen som är dömd för mordet på skådespelerskan Lana Clarkson 2003. Nu är det ju inte Phil Spectors röst vi hör på resten av skivan så jag väljer att fortsätta traditionen att alltid spela den här skivan under juletid även framöver.

Tillbaka till musiken så är den en sockersöt uppvispad gräddtjock smet för öronen. Det känns stundtals som man drunknar i röda och guldfärgade julgranskulor, det är bjällror och stråkar och nästan alla instrument som man kan tänka sig. På pappret låter det inte så lockande, men skivan har det där magiska som inte går att ta på. Det är en stämning. Det är julstämning.


Länk till skivan på Spotify


Darlene Loves fantastiska White Christmas, lyssna 0:46 in för att höra Spector utföra sin magi

2 kommentarer:

  1. Å, den enda julskiva jag faktiskt tycker om, förutom ett knippe atypisk jullåtar. På tiden att du startat en musikblogg, här har du en trogen följare som ser fram emot massor av bra tips!

    SvaraRadera
  2. Ja, den är underbar. Tack! Hoppas du kommer hitta nåt nytt att gilla.

    SvaraRadera