måndag 4 mars 2013

Ett obskyrt band från Skottland får nytt liv

Den här karamellen har jag egentligen sugit rätt länge på. Det var redan i januari förra året som jag hittade gruppen Blue och deras debutalbum i ett dammigt hörn av Stigbergstorget och bestämde mig att det var värt att utforska den. På prislappen stod det 15 kronor och jag visste att jag sett den flimra förbi i något youtube-klipp hemma hos någon skivsamlare jag ser upp till. Lyssnade igenom plattan när jag kom hem och insåg att det kanske inte var mitt bästa fynd. Som vanligt satt jag i favoritfåtöljen och småslumrade när en låt på b-sidan plötsligt fick mig att vakna till liv. Jag lyssnade på låten en gång till och bestämde mig för att behålla skivan på grund av den. Skivan är i övrigt inte direkt dålig, den är bara lite för snäll och såsig mellan varven. Den har dock sina guldkorn. Det är rock, men rätt soft sådan.

Gruppen Blue är från Skottland och bildades 1973. Hughie Nicholson, som tidigare var medlem i ett av Skottlands populäraste band Marmalde, frontade gruppen. Blue hade inga vidare framgångar med debuten. Deras största hit var "Capture Your Heart" från albumet Another Night Time Flight, en platta som producerades av Elton John och Clive Franks. Efterkommande skivor innehöll inga hitsinglar och efter att ha hängt i Los Angeles ett tag åkte bandet tillbaka till Storbritannien. 2003 bestämde sig några av bandmedlemmarna att stämma pojkbandet Blue för att de använda samma namn på sin grupp. Det hela slutade med att båda banden fick behålla sina namn. Domaren menade att det var väldigt tydligt att det var två helt skilda band som spelar väldigt olika typer av musik.

Låten som fångade min uppmärksamhet heter "I Wish I Could Fly" och utgjorde förra året stommen till Meyhem Lauren och Sean Price-låten "Grown Man Palettes". Blue-låten är en smådeppig softrock-historia med en viss tyngd och soulmusikens själfullhet. Meyhem Lauren och Sean Price gör samplingen som Harry Fraud sätter i händerna på dem till smutsig rap från de mörkaste hörnen av vår värld. När jag hörde låten älskade jag den direkt och insåg att den skulle hamna på listan över förra årets hiphop-favoriter. Jag kände dock inte igen samplingen, eller den fanns i bakhuvudet men jag kunde inte placera den. Det var först när jag för några dagar sedan flyttade som jag gick igenom lite gamla skivor och hittade samplingen.

Blue - I Wish I Could Fly


Meyhem Lauren & Sean Price - Grown Man Palettes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar