söndag 24 februari 2013

Skivbutiksguide GBG: Vinylium (R.I.P.)

Det är extremt mycket nu, så den närmaste veckan kommer det bli rätt glest med uppdateringar. Den här kunde jag dock inte vänta med. Vi som har följt skivbutiken Vinylium som ligger på Styrmansgatan i Majorna fick med sorg i hjärtat reda på att butiken går i graven nästa helg. Lördag 2/3 är sista dagen Vinylium är öppet. Att den skulle stänga ner någon gång under våren hade vi hört om, men det känns ändå lika tråkigt när man får dödsbeskedet. Butiken har haft vad jag skulle tro är Göteborgs bästa utbud när det gäller ny Indie på vinyl. Det har inte bara funnits gott om nypressad Indie i backarna. Hiphop, Rock, Soul, Jazz, Soundtracks, Punk med mera har det funnits gott om, framförallt begagnat.

Det har även funnits femkronorsbackar och det är där jag gjort mina största fynd. Obskyra plattor som inte så många kanske är ute efter, men som för vissa är rent guld. Jag flyttar från Majorna nästa vecka, samma vecka som Vinylium dör skivaffärsdöden. Det kommer kännas konstigt att inte ha en skivbutik nästan vägg-i-vägg. Även om jag inte har varit en storkund på Vinylium så var det alltid skönt att bara kunna slinka in och rota lite i backarna när suget blev för stort. Tyvärr verkar det ju inte gått ihop och det är klart att konkurrensen från giganter som Bengans, som kan köpa in mängder av en platta och kränga billigare, påverkar och gör att det blir ohållbart till slut. Passa på att besöka butiken nu sista veckan, alla nypressade plattor kostar 100 kronor styck nu sista dagarna, begagnade kostar 20 kronor styck.

Jag vet inte om det kommer bli utökade öppettider nu sista veckan, annars är det följande tider som gäller: Tis-Fre 12-18, Lör 12-15. Adressen är Styrmansgatan 26.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar