måndag 8 april 2013

En Skivmässa, en Quincy Jones-produktion och en dos Kenny Rogers

I helgen har jag varit på skivmässa i min hemstad Skövde. Det var riktigt kul. Många år sedan det var skivmässa där senast. Jag kom ungefär en timme efter det startade och det var bra med folk då. Det mattades dock av ganska snart. Blev inte så mycket inköpt, men jag hittade en man som hade erbjudandet 3 LP för 100 kronor. Gick igenom plattorna och hittade två jag letat efter under en ganska lång tid. Jag gillar bara att gräva efter skivor IRL, annars hade jag säkert kunnat hitta dem på nätet. Har helt slutat köpa skivor på nätet, det ger mig inte samma kick som att gräva upp dem direkt på plats. Den stora behållningen under besöket var dock Johans utställning av gamla skivspelare. Att se hur spelarna utvecklats är väldigt intressant. Det var bara en bråkdel av alla hans spelare han ställde ut, men vilka skönheter. Bara det att se alla dessa olika varianter och tänka på all kreativitet som måste sprudlat när de tillverkades var värt besöket i Frejasalen i Skövdes kulturhus. 

En bild när lugnet lagt sig över Frejasalen

Johans fantastiska utställning av gamla vinylspelare


Nu över till skivorna jag hittade. Lesley Gore är en artist jag halkat in på genom att jag köpte skivan Someplace Else Now genom en ren chansning. Jag såg den för en tia och läste lite på omslaget och tyckte den verkade intressant. När jag nu såg plattan som kom efter den för priset 33 kronor så slog jag till. Skivan heter Love Me By Name och när jag såg att Quincy Jones producerat den och att Brothers Johnson, Dave Gruisin och Herbie Hancock med flera spelar på den så var det bara att slå till direkt. Nu har jag inte lyssnat på hela skivan än, men den har absolut sina stunder. Den är inte alls lika bra som den andra skivan jag har med henne, men det låter väldigt mycket Quincy Jones. Älskar man hans produktioner finns det mycket godis på plattan.

http://www.youtube.com/watch?v=377zMGZmyAY
Precis som förra gången jag försökte lägga upp en youtube-länk funkar den inte som den ska. Tryck här ovan och lyssna in hur hela plattan låter.


Den andra skivan som lockade till köp var Kenny Rogers And The First Edition - The Ballad Of Calico. Det är ett temaalbum, en dubbel som berättar historien om silverstaden Calico och dess invånare. Jag älskar temaplattor och den här har jag haft på inköpslistan länge. Att kalla skivan för country vore väldigt orättvist. För de som känner till Kenny Rogers tidiga karriär som bassist och sångare i First Edition vet att det är country blandat med rejäla doser av folk, psychedelia, soul och gospel som dukas upp. Den här plattan handlar om silver men är guld värd om man som jag älskar temaplattor från sent 60-tal och tidigt 70-tal. Köpte en skiva till på mässan, men jag får återkomma om den. Har inte hunnit lyssna än.

Ett smakprov från plattan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar