söndag 28 april 2013

Skivbutiksguide GBG: Vinylkjellarn & Helmers Hifi

Den klassiska skylten som leder till paradiset



När man går ner i källaren på Nedre Fogelbergsgatan 1 i Vasastan så är det som att gå in i en annan värld. Det första man ser är Helmers Hifi. Från golv till tak är det gamla skivspelare och all tänkbar elektronik från förr. Fortsätter man in så hamnar man i Vinylkjellarn. Namnet är verkligen inte överdrivet. Några av backarna är så kallade bärande backar. Flyttar man ut backarna rasar troligtvis källaren in. Det är verkligen skivbackar på alla platser där det går att trycka in en back. Det känns inte så långt ifrån scenen där DJ Shadow är nere i en källare full av vinyl i dokumentären Scratch.

Vinylkjellarn är inget ställe man tittar in och bläddrar lite slött i på sin fikarast. Hit tar man sig när man som minst har en halv dag på sig att rota. Priserna är relativt humana. Det finns dyrgripar, men det är mest i backarna för nyinkommet som de står. Det verkar inte komma in så mycket nytt i butiken, så om man inte ändrar musiksmak eller får en ny favoritartist så behöver man inte besöka butiken mer än en gång i halvåret. Det är verkligen perfekt att kolla in i Vinylkjellarn om man upptäcker någon artist och vill utforska hela dennes katalog. När jag senast fastnade för en artist som jag inte lyssnat på tidigare gick jag till Vinylkjellarn och de hade ett tiotal titlar av artisten. Kan tilläggas att det inte var en vidare känd artist heller.

Det här är det första som möter en när man ger sig in bland skivbackarna i Vinylkjellarn


Skivorna är uppdelade i kategorier som exempelvis hårdrock, punk, rock/pop, jazz, reggae och soul men det är värt att kolla in rock/pop vad man än är intresserad av. Mycket verkar hamna där när det ligger lite i gränslandet mellan genrer. Många kunder ställer nog tillbaka skivor på fel ställen också. Det är svårt att rekommendera att köpa vissa genrer här. Ägaren verkar ha en grundkunskap om det mesta men jag har hittat både soul och jazz här som det varit väldigt bra pris på. Det är nog svårare att fynda hårdrock och punk här vad jag har förstått det som. Det finns gott om 12'or i rummet som ligger rakt fram i bilden här ovanför. Singlar är det också gott om. Det är svårt att gå helt tomhänt härifrån. Det finns alltid någon skiva man är sugen på. Ett varnande finger åker upp när det gäller träkonstruktionerna backarna står på. Framförallt högt upp där backarna med singlar står är det lätt hänt att man nästan river ner hyllorna när man gräver. En gång när jag satt på en av alla pallar som är strategiskt utplacerade i lokalen så dundrade det till och en singelback kom i full fart mot mig. Lyckades som tur var få tag i den med övre delen av armarna, men hade jag fått den i huvudet vet jag inte hur det hade gått. Nu klarade jag mig med blotta chocken och lite ryggsmärta.

Här finns möjlighet att lyssna lite på skivorna

I ett av rummen finns det en äldre skivspelare och en stereo där det går att lyssna lite på skivorna man är intresserad av att köpa. Det är ingen topputrustning men det är alltid skönt att höra lite hur skicket är eller om man är osäker på någon låt man är ute efter. Personalen består av en man som är trevlig utan att vara påflugen. De tar inte kort och någon gång när jag inte har haft exakta summan har han varit helt okej med lite småprutande. Om man är skivintresserad och är i Göteborg så är Vinylkjellarn en upplevelse, men en liten varning är att man helst ska ha gott om tid på sig för att botanisera bland backarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar