torsdag 11 april 2013

Hästpojken bor på Mäster Johansgatan 12

Omslaget till Hästpojkens nya skiva

Jan Johanssons gamla platta


Att sampla musik har varit vanligt sedan 80-talet. Även skivomslag har återanvänts och gett artister inspiration till sina omslag. Det senaste tydliga exemplet på det är omslaget till Hästpojkens nya skiva En magisk tanke. En tydlig nick till Jan Johanssons Trio och deras Mäster Johansgatan 12. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om Jan Johansson och hur viktig jag tycker han är som svensk musiker och kompositör, men jag får säkert i framtiden anledning att komma tillbaka till honom. 

Det här handlar först och främst om Hästpojken. Skivan En magisk tanke är den som gått allra varmast den senaste tiden. Det är återblickande berättelser om ett liv i den regniga och gråa forna arbetarstaden Göteborg. Jag vet inte om det är för att min egen uppväxt är som en text skriven av Martin Elisson som gör det så bra. När jag var ung så var mitt liv Känn ingen sorg för mig Göteborg. Nu är mitt liv mer En magisk tanke. Början på Cruisers känns nästan för nära. "Jag hörde någonstans att du förlorat dig själv, i böcker, skivor, dikter och en knarkande vän, att du lekt med tanken att släcka ditt liv, att ingenting blir bättre av att ta nästa kliv", de orden beskriver mycket de känslor och tankar som gick genom mitt huvud ett tag. Det är alltid otäckt när någon annan sätter fingret på hur man känner. Det finns inget glamoröst över Hästpojken. Det är vardagstristess blandat med ren eufori. Precis som livet. Missa för guds skull inte den här skivan. En av årets hittills bästa.

Videon till Samma himlar.

Lyssna på hela skivan med Hästpojken på Spotify:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar