måndag 4 februari 2013

Rå gospeldoftande soul

Cody ChesnuTT är nog för de flesta känd som mannen bakom refrängen till The Roots stora hit "The Seed (2.0)". Låten är en cover på ChesnuTTs "The Seed" från debutplattan The Headphone Masterpiece som kom 2002, alltså samma år som The Roots gjorde covern. The Headphone Masterpiece spelades in på en fyrakanalsporta i hans sovrum. Resultatet blev en rå souldubbel som har sina fina stunder. Det är ärligt och direkt, men ljudkvalitén är väldigt svajig. Lekfullheten gör dock att man inte tänker så mycket på det. Det är ruffig soul, riktig lo-fi-soul. Säkert inte ett sound som tilltalar alla, men jag uppskattar det väldigt mycket.

Sedan början av 2000-talet har det varit relativt tyst om Cody ChesnuTT. En EP kom 2010, men annars har skivproduktionen varit sparsam. Jag måste erkänna att jag nästan glömt bort honom. Ibland kör jag hans version av "The Seed" när jag spelar skivor ute, ofta i samband med att jag spelar covern av The Roots. Tydligen släppte ChesnuTT en skiva förra året och förra veckan råkade jag på hans senaste video. Låten heter "Til I Met Thee" och är väldigt välproducerad. Något som klär ChesnuTTs musik. Jag blev totalt knockad. Det är euforisk soul med tydliga gospelinslag och tankarna går till forna soulkungar som Marvin Gaye och Teddy Pendergrass under Harold Melvins & The Bluenotes-åren. Under de senaste åren har det kommit en del ny soul som jag verkligen har gillat, men det här älskar jag verkligen. Allt jag älskar med musik finns i den här låten. Nu blir det sådär igen så jag inte vågar lyssna på hela albumet för att jag är rädd för att inte gilla det. Jag får helt enkelt ta mod till mig och kasta mig in i elden. Skivan låten kommer ifrån heter "Landing on a Hundred".

"Til I Met Thee" är obeskrivlig soulmagi från Cody ChesnuTT


"The Seed" i ruffig originalversion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar