lördag 2 februari 2013

Jay-Jay Johanson tävlar i motvind

Det blir inte mycket Melodifestival i den här bloggen. Det kan jag lova. Även om jag sedan barnsben följer tävlingen, så är det oftast inte för det musikaliska innehållet utan för den lättsamma underhållningen. Första deltävlingen bjuder dock på två personliga favoriter, nämligen Anna Järvinen och Jay-Jay Johanson. Han ställer upp med låten "Paris" som är tredje låten som framförs i afton. Det är en elektronisk poplåt med mycket slagverk och med text som delvis framförs på franska, delvis på engelska. Låten är väldigt bra och vacker, med fint stråkarrangemang. Basgången låter som den blivit lite eller ganska mycket inspirerad av den gamla new wave-funklåten "Cavern" av Liquid Liquid. "Paris" är dock inte för alla och jag har svårt att tro att en melodifestivalpublik kommer rösta på den. Jag tror att den kommer allra sist, men det är verkligen synd och skam.

Jay-Jay Johanson är från början från Trollhättan, men han växte upp i Skara. I tonåren började han köpa trummaskiner och synthar och inspirerad av David Bowie, Kraftwerk och Chet Baker började han skapa egen musik. Debutplattan "Whiskey" kom 1997. Han har inte direkt haft så stora framgångar i Sverige, men i bland annat Japan har han hittat fram till en publik som gillar fin retropop av bästa kvalité. I mitt tycke är Jay-Jay Johanson en av våra mest underskattade artister. Den svenska publiken har tyvärr aldrig tagit honom till sitt hjärta. Jag tror sorgligt nog inte det kommer att hända ikväll heller.

Förhandslyssna på "Paris" här
http://www.svt.se/melodifestivalen/lyssna-pa-alla-latarna-har

"She Doesn't Live Here Anymore". En av mina favoritlåtar med Jay-Jay Johanson


"Cavern" av Liquid Liquid. Lyssna på basgången och jämför med "Paris"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar