lördag 5 januari 2013

Barbie bjuder på stelbent dansfest

Jag har alltid varit intresserad av barnskivor och nu i onsdags dök ett välbekant ansikte upp i en skivback. Visste inte att det hade kommit skivor med Barbie. Jag har visserligen aldrig funderat över det heller, de flesta fiktiva karraktärer släppte faktiskt skivor under vinylens glansdagar från 60-talet och framåt. Tydligen även Barbie. Nu stirrade den stelbenta helylleamerikanska dockan på mig med en vinylskiva i handen och ville bjuda in mig på ett Dance Party. Som tur är har skivbutiken jag var inne i lyssningsstationer. Med titlar som "Ride the Pony", "The Hustle" och "Disco Nights" hade jag en svag förhoppning om att det åtminstone skulle bli lyssningsbart. Kanske till och med småfunkigt mellan varven. Vågade aldrig hoppas på ett break, men det är ju alltid drömmen.

Nålen träffar första spåret och "Ride the Pony" börjar lovande med ett trumkomp. Tyvärr var det inte ett break, men rena trummor var lovande nog. Några sekunder senare presenterar sig en väldigt hurtig röst som Barbie. Lät lite tufft med trummor och en späd kvinnoröst som presenterar sig som Barbie, men mitt hopp dör lite just i den stunden. Rösten berättar att nu ska det dansas tills barnkalaset är slut. För egen del blir det inget kalas. Jag står vid fiskdammen med ett spö med ett tomt snöre när skivan snurrar vidare. Rösten blir snabbt för hurtig och hon som spelar Barbie går nästan upp i falsett i slutet av varje mening. Bakgrundsmusiken kommer aldrig igång. Det är lika stelbent som figurerna på omslaget är i verkligheten. Troligtvis är det inte bara jag som är besviken. Jag har svårt att tro att ett barn skulle uppskatta den här skivan, inte ens ett barn som 1981 när skivan släpptes älskade Barbie över allt annat.

Rösten som instruerar hur man dansar de olika danserna snackar på under två tredjedelar av varje låt och jag fattar inget. Försöker hänga med i "The Hustle" och tar några försiktiga steg när ingen ser i skivbutiken, men jag håller på att välta ett ställ med DVD:er så jag väljer att sluta. Det gör rösten på skivan också. Hon säger uppgivet att efter att ha tagit grundstegen i "The Hustle" går det bra att mixa alla de danserna vi lärt oss tidigare på skivan. Jag tittar på prislappen en sista gång och inser att den här dansfesten inte är värd 45 riksdaler och ställer tillbaka den i backen. Största behållningen är baksidan av skivan. Där ser vi en klämkäck Barbie som precis ska lägga på en platta som hennes lika tandblekta vänner ska få dansa loss till. Det blir tyvärr aldrig bättre än så. Det här är en barnskiva du inte behöver i din samling.

The Adventures of DJ Barbie on the Wheels of Steel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar