torsdag 10 januari 2013

Självmordsbenägen soul i flera versioner

Lite då och då hittar jag låtar som verkligen fastnar. Jag blir nästan besatt av dem. Sitter och lyssnar på dem gång efter gång. Så var det första gången jag hörde låten "Dead" av Cresa Watson. Låten börjar med ett dovt trumkomp, sedan kommer en riktigt dåligt spelad tamburin in och skakar lite som den själv vill. Efter det dyker basslingan och orgeln upp. Ljudet riktigt svajar. Från början trodde jag att det var skivan som svajade, men sedan insåg jag att den måste varit inspelad på det sättet. Det ger i alla fall låten en spöklik känsla som passar bra till låtens tema. Efter introt dyker en kvinnoröst upp som säger att hon inte vill leva längre och att hon inte orkar bry sig, hon vill bara dö. Därefter bryter en saxofon in och kör ett solo. Vi är nu 1:15 in i en väldigt kort låt och först då börjar Cresa Watson sjunga. Texten är allt annat än munter. "Dead, I wish I was" sjunger hon, sedan blir det väldigt tydligt att hon har blivit lämnad av en man. Hittar hon inte honom snart kan hon lika gärna dö. Efter en kort vers dyker saxofonen upp igen och fröken Watson börjar återigen prata om att hon vill dö. Sedan sjunger hon samma korta vers som hon sjöng tidigare och låten fadas ut. Så kort och enkel, men så själfull och ärlig.

Cresa Watson - Dead


Efter lite research så hittade jag ytterligare en versionen av låten. Moses Dillard skrev låten i mitten av 60-talet och Ede Robin som tidigare spelat in hans "There Must Be A Love Somewhere" spelade även in "Dead". Jag trodde länge det här var originalet, men där hade jag fel. Låten börjar exakt på samma sätt som Cresa Watsons version, men sedan fortsätter texten med de rysliga raderna "With this razor in my hand, I remove my watchband, and if no one is around while I make this cut, lord I'll be dead". Troligtvis var de raderna för magstarka och togs bort på flertalet versioner. På något sätt, även om raderna är riktigt otäcka, så sätter det ytterligare ett svart lager över den redan deprimerande låttexten.

Ede Robin - Dead


Efter att ha luskat lite mer kring låten så dök ytterligare en version upp, det som torde vara originalet. Jag trodde inte låten hade spelats in så pass många gånger. Den är inte direkt kommersiellt gångbar och med en så pass dyster text blev jag förvånad över hur många olika artister som tolkat den. Versionen av Carolyn Sullivan är riktigt bra också, men i början uttalar hon orden på ett sätt som gör att jag får för mig att hon är från Frankrike. Så verkar inte fallet vara. Den är nämligen arrangerad av Moses Dillard, alltså låtskrivaren. Varför Sullivan har den där konstiga brytningen i början, men att den sedan försvinner när hon väl börjar sjunga verkar förbli ett mysterium. "With this phone in my hand, I"ll try to call my man, and if he's not at home, I know he's not alone, and I'll feel dead" sjunger hon i den här lite radiovänligare versionen.

Carolyn Sullivan - Dead


Jag letar sedan vidare och får en ny favoritversion av låten. Det visar sig att även Dana Gillespie spelat in den. Den här versionen börjar med vackra stråkar och en skön bassgång för att sedan byggas på med ett skönt trumkomp, en orgel och lite soft gitarrplockande. Gillespie kör sedan pratrutinen från de andra versionerna över kompet. Trummorna är tyngre på den här versionen och i stället för en saxofon som solar så har den här bytts ut mot en trumpet. Svänget är helt enormt. När Dana Gillespie börjar sjunga kommer stråkarna tillbaka från introt och det ger låten ytterligare en dimension. Gillespie kör vidare på självmordsspåret och sjunger samma ord som Ede Robin, fast andra gången sjunger hon något som låter som "With this razor in my hand, I"ll slash my right vein".

Dana Gillespie - Dead


Tower Of Power har också spelat in den, då med Lydia Pense från funkrockgruppen Cold Blood på sång. Blev lite besviken när jag hörde den här versionen, för mycket wailande och gitarrsolon för att jag ska gå igång på den. Gillar man dock de övriga versionerna kan det vara kul att även höra denna. Tydligen ska gruppen Berry Street Station även spelat in låten, men då kallat den "I Don't Care Anymore". Jag har dock inte lyckats få tag på den versionen.

Tower Of Power featuring Lydia Pense - Dead

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar