tisdag 22 januari 2013

Hiphop-lekfullhet och frenetiskt trummande latinos

Efter en riktigt usel dag finns det inget bättre än att förlora sig totalt i musikens underbara värld. Bara sätta sig i sin fåtölj, ta på sig hörlurarna och sätta ner nålen i spåren på den svarta plasten ger en viss form av avslappning för egen del. Gjorde det för en stund sedan och då hände det igen. Det som jag skrev tidigare bara händer någon gång per år. Jag hittade en sampling till en av förra årets favoriter när det gäller hiphop-låtar. DJ Format featuring Phill Most Chill & Sureshot La Rock gjorde gemensam sak på den old school-doftande "Live At the Place to Be". Glädjen och lekfullheten hör man sällan i dagens hiphop-klimat, senast var det Jurassic 5 som gjorde något liknande. Tomheten efter dem känns verkligen.

Den bästa old school-aktiga låten från 2012


Skivan som har samplats har jag haft i mina ägor en längre tid. Ibland känner jag mig inte riktigt på humör för en viss typ av musik, men samtidigt vet jag att det kommer komma en tid då jag blir det. Latinamerikansk jazz är en genre som jag rätt sällan är så sugen på att lyssna på, men det händer. Ofta blir det kort, men intensivt. Den här skivan heter Ritmo y Sabor och är av Manteca. Kommer ihåg att jag köpte den här i Göteborg för lite mer än ett år sedan för 40 kronor. Första låten på den här skivan var tokfrenetisk och jag höll på att nicka till när spår nummer två drar igång. Samplingen gick rätt fort förbi så det var bara att ta tillbaka nålen till början av spåret igen. Lyssnade färdigt på sida A av skivan och det var mycket trummor och slagverk som låg på en matta av jazzig funkighet. Det piggade upp mitt sinne rejält. Har du haft en riktigt dålig dag kan kanske det här pigga upp även dig?

Manteca - Afro Funky

2 kommentarer: