tisdag 29 januari 2013

Han skriver kuken på svenska flaggan

Mattias Alkberg kom jag först i kontakt med när jag någon gång under 90-talet fick ett kassettband i min hand. Ett riktigt blandband med svensk musik som personen ifråga tyckte jag borde höra. Låten var med Alkbergs band The Bear Quartet och hette "Before The Trenches". Jag lyssnade för tillfället väldigt mycket på rock och The Bear Quartet kom in i mitt liv vid precis rätt tidpunkt. Jag följde gruppen relativt slaviskt fram till plattan Gay Icon. Jag vet inte varför min kärlek till bandet tog slut, men ibland blir det så. Det dök upp annan musik som kändes mer lockande för stunden. Idag hörde jag för första gången första släppet från hans nya band Mattias Alkbergs Begravning och jag blev golvad direkt. Mycket musik i dagsläget känns feg, polerad och gjord av personer som klappar folk medhårs. Låten heter "Skända flaggan" och luggar dina öronhår.

Mattias Alkberg själv skriver att han hoppas att rätt personer ska avsky honom och låten. Han betonar vikten av att distansera sig från nationalisterna, rasisterna och näthatarna. Carl Johan De Geer verkar få en känga på låten också. Jag fattar inte riktigt grejen eftersom De Geer ligger bakom vapenvägraraffischen med texten "Skända flaggan, vägra vapen - svik fosterlandet, var onationell. Kuken" som det blev ett sjuhelvetes liv om 1967. Men skit nu i det. Det här är årets bästa svenska låt och kommer troligtvis vara det resten av året. Texten är självklart grundpelaren till omdömet, men musiken är fantastisk också. Den är snuskigt catchig och när man brygger sitt morgonkaffe och hyvlar ost till sina mackor så är det lätt hänt att man småsjunger "Jag skriver kuken på svenska flaggan och något annat kul på alla andra flaggor". Fullängdaren som kommer 20 februari ska tydligen vara mer i moll och en allvarligare historia. Det blir säkert bra det. "Skända flaggan" släpptes på färgad vinylsingel 28 januari.

Mattias Alkberg i tidsenlig liksminkning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar