lördag 12 januari 2013

En gammal stjärna i ny kostym

Den 11 december 1964 gick soulsångaren Sam Cooke sitt öde till mötes på ett sjaskigt motell i Los Angeles. Han hamnade i bråk med motellföreståndaren och hon hävdade att hon sköt Cooke i självförsvar. Sam Cooke blev bara 33 år. Soulscenen hade misst en av sina klarast lysande stjärnor. Redan våren 1965 gifte Cookes änka Barbara Campbell om sig. Det blev rätt mycket snack om giftermålet i soulkretsarna. Mannen hon gifte om sig med var ingen mindre än Bobby Womack. Det var Sam Cooke som upptäckte Womack, som vid tillfället endast var 12 år gammal, och tog honom under sina vingar. Det var också Cooke som övertalade honom om att börja sjunga sekulär musik. Gospelrötterna har dock inte gått att tvätta bort. De har varit tydliga genom hela Bobby Womacks karriär.

Bobby Womacks senaste skiva heter The Bravest Man In The Universe och är producerad av Richard Russell och Damon Albarn. Det är få nya soulskivor som verkligen tilltalar mig. Det är väldigt lite soul efter 1975 som överhuvudtaget säger mig något. Den här skivan hör till undantaget. Rösten är en äldre mans, men musiken är modern elektronisk soul. En riktigt bra kombination. Jag satt och förbaskade min ekonomi inför sommaren 2012, speciellt eftersom Bobby Womack var bokad till Way Out West. Skulle jag sitta ett stenkast ifrån platsen där en av mina favoritsoulgubbar skulle spela? Så blev det inte, Womack ställde in och jag pustade ut lite. Nu vill jag absolut inte mina gamla idoler något illa, så det var ändå med lite oro jag tog emot beskedet. Jag hade tidigare läst om Womacks magcancer och det kändes inget vidare att han var i så risigt skick att han blev tvungen att ställa in.

I början av januari i år gick Bobby Womack ut med att han har Alzheimers i ett tidigt stadie. Lite lugnande är att han redan gått ut med att han redan har börjat jobba på en ny skiva med titeln The Best Is Yet To Come. Det är nog inte dags att räkna ut honom än. En av låtarna på senaste skivan som jag inte tycker riktigt hör hemma på plattan är "Love Is Gonna Lift You Up". Jag hör att det är en bra låt i grunden, men produktionen är i mina öron vidrig. Sedan såg jag på Jools Holland och hans årliga hootenanny och där gör Bobby Womack den tillsammans med Holland, Damon Albarn och Richard Russell med flera. Den här versionen svettas gospel och house och är helt fantastisk! Soul blir inte mer magisk än så här.

Soulmagi på högsta nivå


Om du mot förmodan inte hört det fantastiska ledmotivet till Across 110th Street av Bobby Womack så är det ett brott att inte passa på att lyssna och njuta av den nu när den serveras här under. Filmen är en av få Blaxplotationfilmer som verkligen är värda att se. Ett litet filmtips också med andra ord. 

Öppningsscenen från Across 110th Street



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar